InHeemskerk maakte deze mooie reportage! Bedankt, Joëlle!

Welkom bij Kringloopwinkel De Groene Ezel in Heemskerk, waar we vandaag in gesprek zijn geweest met Gloria. Zij is al vele jaren betrokken bij deze bijzondere plek. Gloria vertelt enthousiast over de geschiedenis en haar persoonlijke ervaringen.

“Het begon allemaal in 1993,” begint Gloria. “Jan Henneman werkte eerst in een leerhuis en startte daarna een klein rommelwinkeltje bij de St. Laurentiuskerk. Mijn man was net overleden en ik had behoefte aan wat afleiding. Mijn vriendin nam me mee naar de winkel en zei: “Dit ga je leuk vinden, je kunt er zelfs boeken lezen!’ Ik ontmoette Jan en was meteen verkocht.”
Gloria lacht bij de herinnering. “In het begin was het behelpen. We zaten in de pastorie van de kerk, midden in de winter, en deden de afwas met koud water en keteltjes heet water. Maar we waren dolblij met de ruimte die we kregen van de kerk. Het begon met boeken, maar al snel kregen we meubels, kleding en alles wat je maar kunt bedenken van de mensen in de buurt.”

Voor dat we naar de Lijnbaan verhuisden zaten we eerst in de kelder van de Bibliotheek aan de Gerrit van Assendelftstraat tegenover de Aldi. Een hechte groep vrijwilligers heeft toen binnen enkele maanden, met behulp van gekregen stellingen en schappen en hout uit het grof vuil, een echte Kringloopwinkel uit de grond gestampt. De winkel werd officieel geopend op vrijdag 29 juli 1994 en was toen iedere vrijdag en zaterdag geopend.

In 1996 werd dat drie dagen en per 1 januari 1997 werd er nog een magazijn achter de winkel bijgehuurd en waren we vijf dagen per week open. In 1998 werden de meubelen verkocht aan De Visserstraat en iets later verhuisde dat naar de Lijnbaan, waar we twee hallen huren.

“Hier zitten we nu alweer een hele tijd,” vertelt Gloria trots. “Het is mooi om te zien hoe de winkel zich heeft ontwikkeld en hoeveel mensen ons inmiddels weten te vinden.”

Wat Gloria het leukste vindt aan haar werk? “De gezelligheid en de onderlinge band,” zegt ze zonder aarzelen. “We vangen elkaar op als dat nodig is en hebben veel lol samen. Veel vrijwilligers werken hier al jarenlang. Zoals Jan en Cora, die beiden ook al bijna sinds het begin betrokken zijn.”

Elke vrijwilliger heeft zijn eigen afdeling. Gloria werkt bij de boeken, maar heeft in het verleden ook op de kledingafdeling gestaan. “Vroeger hadden we een koffietafel waar mensen hun hart konden luchten. Dat zorgde voor mooie gesprekken en verbondenheid.”
Populaire items in de winkel veranderen met de tijd. “Vroeger waren het cassettebandjes en videorecorders, nu zijn het andere dingen. Mensen komen vaak met specifieke zoekopdrachten, zoals een ontbrekend boek uit een serie. Als ze dat vinden, is de vreugde groot.”

Gloria vertelt dat de winkel een plek is vol emotie en bijzondere vondsten. “Soms komen er items binnen waarvan je niet eens beseft hoe waardevol ze zijn, tot je ze beter bekijkt.”
Een belangrijk aspect van De Groene Ezel is dat de winkel gericht is op goede doelen. “Vanaf het begin verkopen we boeken en andere spullen om goede doelen te steunen. Het geeft extra voldoening om te weten dat onze inspanningen bijdragen aan het helpen van anderen.”

Kortom, Kringloopwinkel De Groene Ezel is een gemeenschap waar mensen niet alleen spullen kopen en verkopen, maar ook verhalen delen en elkaar steunen. En Gloria? Zij blijft er met veel plezier haar steentje aan bijdragen.