Het begin

Het begon met de jaarlijkse boekenmarkt van de de Stichting Leerhuis IJmond, die cursussen geeft over bijbel en jodendom. Cursisten en sympathisanten leverden boeken in en die werden verkocht. De opbrengst was voor de stichting. Nadat die locatie te klein was werd de boekenmarkt overgedragen aan een ‘Werkgroep Kringloopwinkel’. De eerste officiële locatie was een klaslokaal van ‘De Burcht’, naast de Laurentiuskerk. De eerste verkoop was op zaterdag 19 september 1992.

Sinds 16 november 1993

Een echte kringloopwinkel

In twee jaar tijd groeiden we van af en toe open naar twee dagen per maand. Op 16 november 1993 werd de Vereniging Kringloopwinkel Heemskerk officieel opgericht. Binnen korte tijd was het hele gebouw bij ons in gebruik en kregen we behoefte aan een grotere ruimte. Dat werd de kelder van de Bibliotheek aan de Gerrit van Assendelftstraat tegenover de Aldi. Een hechte groep vrijwilligers heeft toen binnen enkele maanden, met behulp van gekregen stellingen en schappen en hout uit het grof vuil, een echte Kringloopwinkel uit de grond gestampt. De winkel werd officieel geopend op vrijdag 29 juli 1994 en was toen iedere vrijdag en zaterdag geopend.

In 1996 werd dat drie dagen en per 1 januari 1997 werd er nog een magazijn achter de winkel bijgehuurd en waren we vijf dagen per week open. In 1998 werden de meubelen verkocht aan De Visserstraat en iets later verhuisde dat naar de Lijnbaan, waar we twee hallen huren.

Kringloopwinkel Heemskerk De Groene Ezel

Adres en contact